Hur mycket behöver man träna för en IRONMAN®?

Ja, hur mycket behöver man egentligen träna för en IRONMAN®?

En fråga som många ställer sig. Mitt svar blir att det beror helt och hållet på vilken nivå man befinner sig på och vad man har för mål med sin IRONMAN®. En del nöjer sig med att klara av det, gränsen går på 17 timmar och sen finns det så klart de som gör det på under 8 timmar.

Jag då, hur mycket tid lägger jag ner? Det går inte att sätta en fast siffra här heller. Som läget är just nu så har jag fokuserat mycket mer på löpning än på något annat. Jag har en utmaning att klara av i helgen som kommer. På fredag ska jag göra en ultraintervallchallenge. Två ord som inte borde förekomma tillsammans. Vad är det då? Jag ska inte gå in närmare på det med kortfattat innebär det att du springer 1 mil var tredje timme under ett dygn, totalt 8 mil. Jag startar kl. 10.00 på fredag och sedan är jag klar kl. 08:00 på lördag. Rapport kommer!

 

Men nu åter till ämnet: IRONMAN®….

Jag ska enligt plan genomföra min första hela IRONMAN® i augusti 2019. Gott om tid kan man tycka. Jag har ett antal tävlingar på väg dit för att vara väl förberedd när det är dags. Min målsättningen är att klara av hela tävlingen på under 13 timmar. Tävlingens distanser är: Simning 3800 m, Cykel 18 mil och slutligen ett maraton på 42 km

2018 kommer att innehålla ett fåtal tävlingar om man jämför med 2017 och 2016.

  • 1 halvmara traillöpning
  • 2 eller 3 Triathlon medeldistans (1900m simning, 9 mil cykel och 21k löpning)
  • 1 Maraton.

2019 påminner ganska mycket om 2018, men planen är inte helt spikad ännu.

Min träningstid på årsbasis landar på runt 7 timmar/vecka. Det beror ju lite på säsong. Jag cyklar t.ex. mycket mer på sommaren och den disciplinen tar lite längre tid än löpning och simning. Men så här års ligger träningstiden på mellan 5-8 timmar i veckan. Ett till två kortare löp-pass på vardagarna och en längre runda på helgen. Simning 2-3 pass i veckan och cykel blir det på tok för lite av på vintern. Träningstiden kommer att öka under 2018 och 2019 till följd av allt längre och tuffare tävlingsdistanser.

Prioriterar man rätt så hinner man med många timmar även om man har heltidsarbete, pendling och barn. Nu är barnen så stora (14 och 17 år) att vi som föräldrar ofta kan uppfattas som lite överflödiga. Tvångsumgänge är inget för oss. Vill man vara själv får man det. Men självklart gör vi saker tillsammans också. Samt finns där när vi behövs.

Önskar er en toppentisdag och hoppas att ni får till den där träningen. Känns det motigt att komma ut, tänk på hur det känns när du är klar så blir det lättare, och tid, ja det finns det oftast.

3 kommentarer
    1. Japp, misstype, My bad ?
      Riktiga hjältar som kommer i mål under Hero hour. Även om det oftast handlar om brist på träning för målet. Men ändå ?

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras